Zdravá kvalitní strava je základem imunity

food-1612420124147-2411Pro dobrou imunitu je všeobecně důležitá kvalitní zdravá strava, sportování, pobyt na čerstvém vzduchu a slunci. Bohužel kvůli opatřením jsou některé možnosti limitované, ale jsou i alternativní cesty.

Imunita je ochranou našeho těla před viry i bakteriemi. Dá se podpořit přirozeně pohybem, dostatečným spánkem, dostatkem vody a tekutin, zdravou stravou, i pomocí doplňků stravy s vitamíny a minerály. Imunita mnohých lidí je kvůli civilizačnímu stresu a stylu života oslabená, což se projevuje i v této covidové době.

Neslibujeme zaručené rady jak se covidu vyhnout, ale jak pomoci tělu k celkovému zdraví. Určitě můžeme obranyschopnost těla alespoň podpořit.

Kvalitní strava

„Vše co jíme se stane naší součástí“, jak pravil už Buddha. Co sníme velmi ovlivní naše zdraví včetně imunity. Zdravé a vitální tělo potřebuje i živou stravu. Pokud budete jíst dostatek čerstvého ovoce a zeleniny, ve kterých jsou uchovány aktivní vitamíny, minerály a stopové prvky i enzymy, pomohou vám imunitu zlepšit.

„Zdravá kvalitní strava je základem imunity.

Vhodné jsou také cereálie, celozrnný nebo kváskový chléb, a zdravé obiloviny jako je pohanka, jáhly, oves, quinoa aj., ale i ořechy, saláty, a ryby, které obsahují hodně omega kyselin a vitamin D. Zásady zdravého stravování jsou již poměrně známé - vynechat smažené, tučné, bílý cukr, bílou mouku, polotovary, uzeniny apod.) a naopak využívat zeleninu, ovoce, bílé maso, luštěniny, polévky. Vhodné je doplnit i kefíry nebo jogurty s probiotickou kulturou, tzv. živé jogurty, které podporují zdraví a činnost střev podporujících celkovou imunitu a povzbuzují žádoucí bakterie v boji proti „špatným“ mikroorganismům.

V kuchyni pomohou i rostlinné oleje jak olivový, konopný (plné esenciálních mastných kyselin, vitamínů a minerálů), sezamový, avokádový, dýňový, lněný, olej z ostropestřce, které podporují imunitu a zpomalují stárnutí buněk. Můžete je přidávat do salátů.

Ovoce a zelenina

Podpořit imunitu a pročistit tělo od bakterií a virů můžete poměrně snadno. Známý je česnek a cibule, které mají nejsilnější účinky, když se jedí čerstvé. Stejně tak vám nos a krk pořádně protáhne křen, nebo wasabi. Podporují imunitní systém svými antiseptickými účinky.

Oblíbenou formou plnou ovoce jsou smoothies, kdy můžete mixovat různé ovoce podle vaší chuti. Celkově čerstvá zelenina a ovoce jsou ideální jíst čerstvé, protože tepelná úprava enzymy a důležité látky ničí. Vhodné je i sušené ovoce, které si často mnoho výživných látek vitaminů, minerálů i aminokyselin uchovává.

Vitamíny a minerály

  • Vitamín C- pro fungování organismu je důležitým antioxidantem. Tělo si ho neumí samo vyrobit. Nejvíce ho najdeme v různých druzích ovoce (pomeranče, černý a červený rybíz, kiwi, papája, jahody, kvajáva) , zeleniny (červená paprika, petržel, listová zelenina, brokolice), superpotravin (goji, rakytník, sušený baobab), a prodává se i umělý v prášku nebo tabletách jako kyselina askorbová.
  • Vitamin D– vzniká přirozeně při pobytu na slunci. V zimním období, kdy je slunce méně existují i různé kapsle s vitaminem D. V přirozené stravě ho nejvíce najdeme například v rybách (losos, sledi, sardinky, olej z tresčích jater, tuňák, ústřice, krevety, vaječné žloutky apod.) Vyskytuje se i v potravinových doplňcích jako jsou kapsle rybího oleje.
  • Vitamíny B– také přispívají k podpoře imunitního systému (hlavně B6 a B12).
  • Zinek– tento stopový prvek se často kombinuje s vitamínem C.
  • Železo– podporuje přenos kyslíku, krvetvorbu i důležité fyziologické procesy spojené s imunitou.

Superpotraviny

Superpotraviny jsou potraviny bohaté na živiny, vitamíny, minerály a stopové prvky.

  • Zelený ječmenje důležitý zdroj enzymů, chlorofylu, vitaminů, minerálů, aminokyselin a bílkovin.
  • Sladkovodní řasyspirulina a chlorella patří mezi zelené potraviny stimulující imunitní systém. Jsou velmi výživné, protivirové a antioxidační, obsahují vitamíny A, B, E, H, B12, minerály a mastné kyseliny. Využívali je i američtí kosmonauti při cestách do vesmíru.
  • Kustovnice čínskáaneb Goji obsahuje 18 druhů aminokyselin, 20 stopových prvků a betakarotenu, vitamín C, E, i skupiny B1, B2, B6 - je plná antioxidantů. Podporuje játra a ledviny, zdraví a vitalitu a hlavně imunitu. Lze ji jíst sušenou nebo zalít a vypít jako čaj.
  • Baobab(v prášku) je další superpotravina plná minerálů, vitaminů, která podporuje imunitu a má mnoho příznivých účinků.
  • Semena chia– obsahují omega 3 nenasycené mastné kyseliny, vlákninu, vitamíny a minerály, antioxidanty, vápník, hořčík, aj.

Bylinky

Příroda je „boží lékárna“ a nabízí nám širokou škálu možné pomoci. Pro podporu imunity určitě neuškodí, pokud budete pravidelně pít bylinné čaje na podporu imunity. Patří mezi ně například klasický heřmánek a mátaKvět lípy je vhodný při tlumení kašle. Šalvěj má dezinfekční účinky, a na viry je podle některých vhodná šalvěj červenokořenná. Několik studií popsalo schopnost obsahových látek danshenu inhibovat replikaci specifického kmenu HIV, a proto jej hodnotí jako možné přírodní "antiretrovirotikum".

Příroda je boží lékárna

Další oblíbenou bylinkou na imunitu je Echinacea, která se používá při chřipkových epidemiích a hubí viry, některé bakterie a plísně. Chřipky a virózy záhadně zmizely, ale fungují i na jiné viry. Prospěšný je i antioxidant rakytník plný vitaminů C, A, E, D, K i B a dalších látek. I šípek obsahuje velké množství vitaminu C. Vhodný pro nachlazení je i čerstvý zázvor, jehož plátky můžete zalít horkou vodou do šálku čaje. Květ černého bezu nebo sléz maurský má také pozitivní účinky na sliznice dýchacích cest. Obranyschopnost organismu podporují i mateřídouška nebo tymián. Stimulant imunity je i eleuterokokOstropestřec mariánský je pak účinným pro detoxikaci těla od nežádoucích látek.

 


Tyto informace nenahrazují doporučení lékaře. Jde o stanovisko společnosti Začněte žít s.r.o., které se nicméně opírá zkušenosti a odborné znalosti lidí
působících dlouhodobě v oboru poradenství zdraví, zlepšení fungování těla a zvýšení imunity.